Viinijärvellä peruskoulun kuvisluokka täyttyy illalla
mummoista ja teinitytöistä. Mitäs tänään tehdään, tulee kansalaisopiston opiskelijoilta
kuin yhdestä suusta. Laitan kasettipesään Gryphonia. Tällä kertaa tätä.
Piirtäkää musiikkia. Tuotokset alkavat hahmottua: nuotteja viivastoilla tai
ilman, rumpua, kitaraa, laulajaa ja kaikkea musiikin välineistöä. Sentään yksi psykedeelinen
viivasto. Joku vääntää hevosta. Osa porukasta hamuaa jo uutta tehtävää, uutta
tosiaan. Alistuneesti alan valmistaa perinteistä piirrosmallia pöydälle sammaloituneista
oksista ja kipsipäästä.
Käsitys piirtämisestä realistisena kuvittamisena on joillekin
uskomattoman pinttynyt. Mitä se oikein piirtäminen oikein on? (Entä väärin?) Onko
se vain tie, joka vie mukanaan niin piirtäjän kuin katsojan, ilman
suoriutumisen paineita. Olisiko opettamisessa liikuttava laulun ja
äänenhallinnan kaltaisilla alueilla.
Viisitoista vuotta myöhemmin Viinijärven opetuksista mietin
samoja juttuja Oriveden kesässä. Miten piirtämistä voisi opettaa projisoiden
sen alusta alkaen nykytaiteen kenttään sisältöineen? En vain pysty opettamaan
elävän mallin piirtämistä tai kipsipiirtämistä valoöörillä tai muuta hinkkaamiseen
perustuvaa varjostustekniikkaa, pyörien kukkona oppilasparkojen selkien takana.
Piirustustuksen opettamisen uusiutuminen on hidasta, vaikka
nykytaide menee menojaan ties minne. Kukapa nyt uskoisi kuvataiteilijoiden viis
veisaavan siitä, mihin heidän oppilaansa varjostustekniikoitaan tarvitsevat. En
usko myöskään siihen, etteivät he haluaisi harrastajien tai ns.
”puoliammattilaisten” kehittyvän ilmaisemaan itseään piirtämällä.
Onko vielä opeteltava perusteita, kuten varjostustekniikkaa,
anatomiaa, kontrapostoja ym. joita ei tietenkään milloinkaan näy missään
biennaaleissa. Tai jos näkyisikin, niin aivan eri tasolla, vaikkapa
keittiöntasolla. Kuokitaan syvällä suossa, kun liitoharjoitukset palvelisi paremmin
nykytaiteen kenttää.
Piirtämään oppii vain viivaa vetämällä. Siksipä siihen hommaan
pitäisikin heti ryhtyä, eikä vain tuottaa hiilen varjostusrapinaa muuten niin
painostavan hiljaisuuden vallitessa luokkaa.
Mallipiirustusta pitää olla osana
opetusta, mutta sen asema lähes kaiken käytettävissä olevan ajan vievänä
pohjanrakentajana on mielestäni kyseenalainen. Myös motivaatio mallipiirtämisen
ja muihin tutkielmaharjoitteisiin pitäisi tulla omista lähtökohdista eikä opettajan
kaikkitietävästä asenteesta. Mallia ei pitäisi heittää poiskaan, vaan saada
alusta alken omista taiteellisista lähtökohdista alkava vuorovaikutus
alastomaan (tai puettuun) malliin, ilman loputtomiin nähtyjä malliposeerauksia
ja oikeinpiirtämisen painolastia.
Piirtäminen on ajattelua, jonka välineenä on viiva. Sisällöllisen
että muodollisen ajatuksen vuorovaikutus jo piirretyssä suhteessa tulevaan
viivaan. Verrattuna maalaamiseen tai varjostamiseen se on nopeampi ja vaivattomampi.
Siten parhaimpiin kuuluva nykytaiteen tekotapa sellaisenaan tai luonnosteluun.
Oriveden opiston Havainnosta omaan viivaan -kurssilta |
Erkki Nieminen piirroksineen |
Ulla Roivaisen kollaasi |
Kristiina Korjosen työpiste |
Orivedellä heinäkuinen viikko on alkanut sateisesti ,
sisällä on ähötettävä vaikka suunitelmat olivat lammenrantaan piirretyt. Nuori nainen
seisooo liikkumatta taustakankaiden edessä lämpöpuhaltimen huristessa.
En muista
mallin nimeä ja malliksi ei sanota ikinä mallia.
- Anteeksi taisin unohtaa sinun nimesi, tuo nimimuisti on
mikä on.
- Eeva, muista asusta
- Joo Eeva, muistan, taitaa olla vartti täynnä.
Erkki, eläkeellä oleva pastori jatkaa vielä, vaikka Eeva
polttelee jo ulkona tupakkaa kylpytakki yllään sateen ripeksiessä.
-Erkki anna mennä vaan , vaikka itseäni oli opetettu, että piirtäminen
on väliajalla kielletty.
Katson aikaansaannosta, ronski piirros muistuttaa Veksi
Salmea. Mieleen hiipii ajatus, että tästä tulee hyvä kurssi.
Kuvat Raija Tähkiö
Loistavia ajatuksia, KIITOS!
VastaaPoistaMuistan kun pidit Portaanpäässä meille piirustuskurssia ja ihailin jo silloin sinun viivankäyttöäsi. Itse en vain saanut viivaa lentämään siten kuin halusin, en osannut päästää irti. Jotenkin sitä tosiaan on jumiutunut siihen "oikeaan tapaan" piirtää vaikka välillä on erittäin virkistävää että antaa vain mennä. Jälkikäteen mietin että itselläni olisi voinut toimia vaikka se että olisi laittanut silmät kiinni, jolloin ei olisi voinut keskittyä siihen esittävyyteen. Silloin se VIIVAAN keskittyminen kasvaisi. Aistii sen miten hiili liikkuu kädessä ja paperilla. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan oivaltaa uutta?
Kuten sanoit, minustakaan mallista piirtämistä ei tulisi hylätä, itse tykkäsin Ingmanilla piirtää kipsipäitä (keskittyä yhteen aiheeseen pitkäksi ajaksi), mutta sen ei tulisi olla se lähtökohta. Toki jokaisella on oma tyyli piirtää, mutta se oma viiva löytyy vain kokeilemalla ja irrottelemalla, ehkä huomaamattakin sitten kun uskaltaa irrottautua säännöistä.
Lisäksi tykkäsin croquis-piirtämisestä, sillä siinä aika rajoittaa liikaa miettimistä. Tulee vain katsoa mallin ääriviivoja ja keskittyä niihin.
Minusta on hienoa että jaksat välittää tuleville taiteilijoille ja harrastajille viivan tärkeyttä.
Hyvää viikonloppua sateisesta harmaudesta huolimatta. Tosin nyt kun katsoo ulos, harmaudessa on jotain sinun töittesi kaltaista :)
Räntää sataa.
VastaaPoistaMuistan hyvin Portaanpään käsivarapiirustuskurssin (TAIKin kurssi). En kyllä hirveästi painottanut opetuksessa viivan "karraktäärisyyttä" silloinkaan, vaan ihan perusviivan varmuutta, jolla voi rakentaa sommittelua, tasoja, jännitteitä ym.