|
Baide |
Taide on ansiokas suomalaista ja osin kansainvälistäkin
kuvataidetta harkitun coolisti peilaava lehti. Lehden kantava voima on ainakin
taloudellisesti rivitaiteilijat, joihin harvemmin on käytetty palstatilaa tai
kuvia. Tämän suhteen ei ole muutoksia luvassa, eikä se ole tarpeenkaan. Ehkäpä
osa artikkeleistakin liippaa tätä kivijalkaa hieman hilserajan ilmavammalta
puolen, siksipä toivoisikin, että jutut
palvelisivat enemmän koko kenttää taiteellisesta tasosta tinkimättä.
Olen lukenut Taidetta (no, lukenut ja lukenut...) kohta 30
vuotta. Tältä ajalta on jäänyt kunnolla mieleen vain yksi kirjoitus: Rosa
Liksomin osin fiktiivinen kertomus Kalervo Palsasta numerosta 6/86 ”Veljeni
pohjoisesta kylästä”. Vähitellen tässä alkaa uskoa, ettei toista vastaavaa äjäystä
tekevää taidekirjoitusta tulekaan.
Kuvataiteilijalla on teoksissaan yllättävän usein jotain
jekkua ja kujetta. Sitä samaa toivoisin näkeväni edes joskus myös
kuvataidekirjoituksissa. Pakkoruotsimaisen taidejargonin ja pätemisen sijaan tarvittaisiin
hukassaolemista ja outoa oivaltamista, fiktiota, huumoria ja hulluutta.
Kirjoituksia, jotka peittäisivät kohteensa kuin villalankavirkkaus
poliisiauton. Uppoaisi kohteeseensa kuin näyttelyvieras maitokärrillä
vedettävään silikonipilluun. Eikä ollenkaan olisi pahitteeksi, jos kaiken saisi
vielä kiinnostavien kuvien kanssa. Silloin ei hävettäisi kun kannessa paistaa
Taide. Ei se, että kuvataide on sen ominut. Eikä tarvitsisi tuntea myötähäpeää
kirjoittajien kapulasta, lokeroinnista eikä muustakaan taiteen sterilisoinnista.
Niin kauan kunnes joku älyäisi kirjoittaa taiteilijuuden varaan rakennetusta identiteetistä
kylvöalustana kaikelle turhalle katkerudelle, hävetä voisi vain omaa
vaatimatonta tekemistään.
|
Taiteen apostoli |
|
Lokeroitu villi |
|
Selailukappale |
Nyt kun neljä kuukautta on tämän kirjoittamisesta, niin täytyy Onnitella Taidetta onnistuneesta kasvojen kohotuksesta 1/2013 perusteella
VastaaPoista